Пятница, 25 Апрель
  A A A
WERSJA STANDARDOWA  PL  MAPA  PL EN DE RU

WYDARZENIA

April
M T W T F S S
31 1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 1 2 3 4

Najbliższe zaproszenia:

Zgłoś imprezę
Pytanie: (kategoria: Samorząd)
Szanowna Pani,
profesjonalnie zajmuję się bezpieczeństwem w sytuacjach nadzwyczajnych. W Pani gminie znajduje się zapora Dębe, której pojemność jest większa niż 200 tys. m3 (90.000m3). Czy mógłbym otrzymać informację, w jakim stopniu zrealizowany jest wymóg ustawowy dotyczący planów awaryjnych na wypadek awarii zapory?Wg polskiego prawa powinno się:
§ 16. .....
4. Dla budowli klasy I i II należy opracować plan ewakuacji ludzi i mienia na wypadek wystąpienia katastrofy.

§ 18. 1. Budowle hydrotechniczne i wchodzące w ich skład inne budowle powinny być usytuowane w oparciu o studium lokalizacyjne i projektowane tak, aby:
.........................................................................
3) ograniczały skutki ewentualnej awarii lub katastrofy,
§ 26. Przepływ większy od nieszkodliwego dla dolnego stanowiska i odcinka rzeki poniżej nie powinien przekraczać aktualnego dopływu do zbiornika; w dokumentacji budowy należy przewidzieć sposoby ostrzegania mieszkańców doliny poniżej zbiornika przed przewidywanym przekroczeniem wartości nieszkodliwego przepływu.
§ 27. .......................................
2. Dla budowli hydrotechnicznej o wysokości piętrzenia przekraczającej 2,0 m lub gromadzącej więcej niż 200 000 m3 wody powinno się określić przebieg i zasięg fali wezbraniowej, wywołanej zniszczeniem lub uszkodzeniem tej budowli.
3. Dla dolin i obszarów, na których fala wezbraniowa, wywołana zniszczeniem lub uszkodzeniem budowli hydrotechnicznej, może spowodować zagrożenie życia lub straty w środowisku naturalnym, kulturze oraz infrastrukturze technicznej, należy:
1) zainstalować systemy ostrzegawcze, sygnalizujące niebezpieczeństwo wtargnięcia fali wezbraniowej,
2) wykonać zabezpieczenia w postaci obwałowań, nasypów-schronisk chroniących ludność, przemysł i dobra kultury albo dokonać przemieszczeń zakładów, dróg, linii energetycznych,
3) wskazać istniejące lub wybudować nowe drogi ewakuacyjne oraz opracować plany działań w razie katastrofy, w tym ewakuacji, akcji ratowniczych.

Czy jest Pani w stanie udzielić mi informacj w jakim stopniu zrealizowane są poszczególne punkty ustawy, plan awaryjny ( procedury, drogi ewakuacyjne, kalkulacje czasowe, itp...)
Byłbym wdzięczny za przesłanie informacji na jeden z e-maili podanych poniżej.

Z wyrazami szacunku
dr Romuald Grocki
Этот адрес электронной почты защищен от спам-ботов. У вас должен быть включен JavaScript для просмотра.
Этот адрес электронной почты защищен от спам-ботов. У вас должен быть включен JavaScript для просмотра.
(Romuald Grocki, 30.08.2005 r.)
-
Odpowiedź:
Szanowny Panie!

W odpowiedzi na pytania zawarte w e-mailu z dnia 30.08. br. informuję, iż:

1. Zgodnie z ustawą o samorządzie powiatowym Starosta wykonuje określone zadania publiczne o charakterze ponadgminnym w zakresie zapobiegania nadzwyczajnym zagrożeniom życia i zdrowia ludzi oraz środowiska.
2. W celu zapewnienia społeczeństwu powiatu legionowskiego podstawowych warunków ochrony przed niebezpieczeństwami związanymi z występowaniem klęsk żywiołowych oraz innych podobnych zagrożeń powodowanych siłami natury lub działalnością człowieka opracowany jest „Powiatowy Plan Reagowania Kryzysowego”. Plan ten podaje podstawy prawne, procedury, ustala obowiązki, zadania i cele, przyjęte dla organizacji oraz osób fizycznych wykonujących zadania związane z sytuacjami kryzysowymi, w określonym czasie i miejscu. Dokument ustala zależności kierowania i współdziałania, według tzw. siatki bezpieczeństwa pomiędzy określonymi instytucjami, służbami i strażami i pokazuje, jak działania reagowania będą koordynowane, a także opisuje, jak ludzie i ich mienie będą chronieni w czasie sytuacji kryzysowej.
3. Organem wykonawczym Starosty w zakresie realizacji ustawowych zadań 
w zakresie ochrony przeciwpożarowej, przeciwpowodziowej i zapobiegania innym nadzwyczajnym zdarzeniom zagrażającym życiu i zdrowiu ludzi i środowiska jest Referat Zarządzania Kryzysowego. Informacje w zakresie ogólnodostępnym dotyczące przewidywanych zagrożeń oraz procedur postępowania wymieniona powyżej komórka organizacyjna może udzielić poprzez kontakt osobisty.
4. Jednym z obiektów stanowiących realne zagrożenie dla powiatu jest zapora wodna w m. Dębe. Obiekt zaliczany jest do zakładów III klasy ryzyka. Za właściwe funkcjonowanie i zabezpieczenie obiektu, w tym opracowanie szczegółowych planów awaryjnych odpowiedzialny jest Zarząd Gospodarki Wodnej w Warszawie. On też podejmuje decyzje o udzielaniu informacji na temat Zakładu. Dlatego też 
w przedmiotowej sprawie należy zwrócić się pod adres podany poniżej:

REGIONALNY ZARZĄD
GOSPODARKI WODNEJ W WARSZAWIE
ul. Mokotowska 63
00-533 Warszawa
/tel. kont. (0-22) 583 00 30/

POLECAMY
         Dwumiesięcznik Informator Powiatu Legionowskiego

Otwarte Mistrzostwa Mazowsza
Samorządów w Piłce Nożnej

Piłkarska Liga
Powiatu
Legionowskiego

 

Oficjalny portal turystyczny regionu
Jeziora Zegrzyńskiego

   
Turystyczny Szlak Patriotyczny
Polski Walczącej

 
 

Informator
Powiatu Legionowskiego