Пятница, 25 Апрель
  A A A
WERSJA STANDARDOWA  PL  MAPA  PL EN DE RU

WYDARZENIA

April
M T W T F S S
31 1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 1 2 3 4

Najbliższe zaproszenia:

Zgłoś imprezę
Pytanie: (kategoria: Inne)
Panie Starosto, Poniżej przesyłam pytanie i odpowiedź udzieloną przez Pana w roku 2008. ----------------------------------------------------- Pytanie: (kategoria: Inwestycje) Panie Prezydencie. Mam dwa pytania. Pyt.1. Kiedy ostatnio był Pan w Zegrzu na d Zalewem? Pyt.2 Czy w tak atrakcyjnym turystycznie miejscu w Zegrzu, jakie zajmuje Fermata, nie powinny być rozwijane różne usługi turystyczne, gastronomia z odpowiednio dużym parkingiem, że nie wspomnę o przywróceniu dojazdu pociągiem. Myślę, że tego, co tam jest teraz nie wymyśliłby nawet słynny prześmiewca - BAREJA. Nawet zgniła komuna w kilkanaście lat po uruchomieniu Zalewu była w stanie uruchomić dojazd pociągu i zapewnić swobodny dostęp do wody dla wszystkich chętnych. (Lutek, 14.06.2008 r.) Odpowiedź: 1. Wczoraj. 2. Oczywiście tak. Dlatego rozwiązałęm umowy dzierżawy z firmą Fermata i prowadzę rozmowy zarówno na temat zagospodarowania działki, której Fermata jest właścicielem, jak i terunu będącego własnością skarbu państwa. Celem jest oczywiście zagospodarowanie terenu zgodnie ze strategią rozwoju powiatu, która duży nacisk kładzie na turystykę. Jeśli chodzi o pociąg, wystąpiłem do PKP o rewitalizację tej linii. Niestety pierwsza odpowiedź kolejarzy jest negatywna, jeśli chodzi o źródła finansowania – kolejarze nie chcą wyasygnować na remont torów własnych środków. Trzeba też rozstrzygnąć poprzez miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego kwestię umiejscowienia perony. Mieszkańcy Zegrza chcieliby skrócenia linii kolejowej i oddalenia stacji od ich osiedla. Docelowe zagospodarowanie działek między torami a drogą krajową nr 61 wymaga także sprecyzowania oczekiwań Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad odnośnie ewentualnego poszerzenia drogi, bowiem miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego przewiduje znacznie szerszy pas drogowy niż objęty dotychczasową przebudową. Nie ma więc na razie możliwości docelowego racjonalnego zagospodarowania tego obszaru, jednak zgadzam się z Panem, że najwyższy czas skończyć z prowizorkami i tymczasowością. -------------------------------------------------- 1. Proszę o wyjaśnienie dlaczego od tamtego czasu nic się w sprawie nie zmieniło - pomimo rzekomego rozwiązania umowy z firmą Fermata? 2. Czy ma Pan wiedzę (wyobrażenie?)z jak ogromnymi problemami komunikacyjnymi borykają się tysiące mieszkańców okolicznych gmin (m.in. gm. Serock i Nieporęt) dojeżdżający codziennie do miejsc pracy w Warszawie? Jeśli tak to jakie zamierza Pan podjąć działania celem zmiany tej sytuacji? 4. Czy zgadza się Pan z opinią, że powinna zostać przywrócona łączność kolejowa z Zegrzem? To miejsce strategiczne dla wszystkich dojeżdzających z okolic Wieliszewa,Serocka(również sąsiedniego powiatu pułtuskiego) - mogłoby stać się doskonałym węzłem komunikacyjnym. Co Pan zamierza zrobić w tej sprawie?
Dorota, 29.11.2010, 08.45

Witam, moje pytanie dotyczy składu Fermata w Zegrzu. Czy są jakieś plany na przyszłość dotyczące tego terenu? Dziwi mnie, że tak atrakcyjne miejsce nad zalewem Zegrzyńskim jest w dalszym ciągu zajmowane przez skład samochodów. Kolejną rzeczą jest bardzo częste blokowanie ulicy Warszawskiej przez autotransportery, które do tego składu przyjeżdźają. Pozdrawiam
Roman, 01.12.2010
(Dorota, Roman, 01.12.2010 r.)
-
Odpowiedź:
Szanowna Państwo, kwestia zagospodarowania terenu wokół Jeziora Zegrzyńskiego jest jednym z priorytetów Powiatu od 4 lat. Podjęliśmy szereg konkretnych działań, które przybliżają nas do sensownego wykorzystania tego obszaru. Tak, jak deklarowałem w cytowanej przez Panią Dorotę odpowiedzi z 2008 roku, działamy jako Powiat w trzech kierunkach.
Po pierwsze rozwiązaliśmy umowę, dotyczącą działki skarbu państwa z firmą Fermata, która gwarantowała dzierżawcy wykorzystanie tego terenu przez kilka najbliższych lat. Obecnie teren jest użytkowany na podstawie krótkiej umowy dzierżawy, która może być wypowiedziana w terminie trzech miesięcy w sytuacji, w której stanie się możliwe wykorzystanie tego terenu w sposób docelowy.
Po drugie przekonaliśmy firmę Fermata, do tego, by działka, której jest właścicielem, została docelowo wykorzystana w inny sposób, niż to jest dzisiaj. W związku z tym wiem, że firma ta przygotowuje koncepcję zabudowy działki, której jest właścicielem, obiektami spójnymi ze strategią gminy i koncepcją rozwoju, związanymi z turystyką i mieszkalnictwem.
Po trzecie przekonujemy PKP o sensowności rewitalizacji linii do Zegrza. Dysponujemy opiniami technicznymi, które określają zakres niezbędnych prac, jakie muszą być wykonane, by ruch pasażerski mógł być wznowiony. Przede wszystkim brakuje tam peronu, który spełniałby współczesne warunki bezpieczeństwa. Niestety w chwili obecnej PKP nie jest zainteresowane realizacją tej inwestycji, gdyż większość środków na naszym terenie kieruje na modernizację linii Warszawa – Gdańsk. Jeśli chodzi o trzeci kierunek prowadzimy oczywiście rozmowy z samorządem gminy Nieporęt, który jest gospodarzem tego terenu i on określa sposób zagospodarowania przestrzeni przez miejscowe plany zagospodarowania, które poprzedza uchwalenie studium kierunków zagospodarowania przestrzennego. Studium przygotowywane przez Nieporęt jest w końcowej fazie opracowywania i zostanie uchwalone najprawdopodobniej na początku przyszłego roku. Dopiero zmiana planów miejscowych, na podstawie zmienionego studium, umożliwi legalne docelowe zagospodarowanie terenu. Musimy wspólnie z Nieporętem odpowiedzieć na pytanie, jaką funkcję ma pełnić teren pomiędzy osiedlem mieszkaniowym, lasem a drogą krajową 61. Czy ma to być teren węzła komunikacyjnego, usprawniającego dojazd do Warszawy dla mieszkańców Nieporętu, ale przed wszystkim dla podróżnych z drogi krajowej 61, czyli dla mieszkańców powiatu pułtuskiego i dojeżdżających z Ostrołęki do Warszawy. Czyli na przykład czy należy wybudować parking i zastąpić dzisiejszy skład samochodów parkingiem na 2000 samochodów – inaczej mówiąc obraz tego terenu zmieniłby się niewiele, zyskałby dodatkową funkcję komunikacyjną. Czy też przeważającą funkcją na tym terenie powinna być funkcja turystyczna i wówczas węzeł komunikacyjny pełniłby jedynie rolę sezonowej kolejki turystycznej, zapewniając dojazd głównie turystom. Liczba miejsc parkingowych byłaby wówczas znacznie mniejsza, a większy obszar byłby wykorzystany na hotele, restauracje i inne obiekty turystyczne. Odpowiedź na te pytania musi zapaść w samorządzie gminnym, bo to on określa kierunki rozwoju. Przy czym gmina bierze pod uwagę fakt, że jeśli ma powstać na terenie Nieporętu faktyczny węzeł komunikacyjny, to może być on jeden. Trzeba więc zdecydować, czy tą stacją docelową, przy której powstaną parkingi, która ma być stacją docelową czy też początkową dla mieszkańców gminy, będzie stacja Nieporęt, czy też stacja Zegrze, cz też stacja Wieliszew, znajdująca się nieopodal. Nie ma bowiem takiej możliwości, by pociągi jeździły w trzech różnych kierunkach i były tam bardzo regularnie.
Dla większości mieszkańców gminy Nieporęt wygodniejszą dziś stacją do rozpoczynania podróży do Warszawy jest Nieporęt, bowiem jest położona bliżej linii komunikacyjnych, obejmujących całą gminę, a nie tylko miejscowość Zegrze. 
Jeśli chodzi o działania Powiatu ułatwiające dojazd do Warszawy, to przede wszystkim w czasie ostatniej kadencji udało nam się zbudować zręby zintegrowanego systemu komunikacyjnego. Cztery lata temu nie było autobusów ZTM na większości terenów powiatu, dzisiaj zarówno gmina Jabłonna, Legionowo, jak i Nieporęt są dobrze skomunikowane autobusami ZTM i Powiat dofinansowuje te połączenia. Po drugie załatwiliśmy wspólny bilet, obejmujący ZTM, Koleje Mazowieckie, SKM i warszawskie metro, czego również nie było przed czterema laty. Do tego systemu też Powiat dopłaca. A po trzecie dofinansowujemy system komunikacji dowozowej, dowożącej mieszkańców do stacji kolejowych. W ostatnich miesiącach wystartował na terenie gminy Wieliszew, ale jesteśmy otwarci też na rozwiązania obejmujące Nieporęt czy Serock. Jestem przekonany, że w ciągu ostatnich czterech lat nastąpiła zasadnicza jakościowa zmiana w tym zakresie, co nie znaczy, że system jest kompletny. Faktycznie jednak gospodarzem tego systemu jest samorząd gminny. Powiat sugeruje pewne rozwiązania, partycypuje też częściowo finansowo, ale głównym płatnikiem są gminy, więc one w istocie, czyli radni gminni, wójt, burmistrz, prezydent, decydują o tym, którędy jeżdżą autobusy i jaka jest ich częstotliwość, czy którędy i jak często jeżdżą pociągi, bo to oni ponoszą zasadnicze koszty funkcjonowania tego systemu. 
Oczywiście zgadzam się, że powinna zostać przywrócona łączność kolejowa z Zegrzem. Jednak charakter tej łączności, czyli czy ma być to łączność turystyczna (zakładam częstotliwość przynajmniej raz na godzinę), czy też ma to być łączność mająca funkcję dużego węzła komunikacyjnego, kiedy częstotliwość wymagana byłaby co 10 – 15 minut z odpowiednio większą ilością składów i przez cały rok, a nie głównie w sezonie turystycznym, musi być określony przed realizacją inwestycji. Ostateczny głos w tej sprawie powinni oczywiście mieć mieszkańcy gminy poprzez swoje organy, czyli radę gminy i wójta.

POLECAMY
         Dwumiesięcznik Informator Powiatu Legionowskiego

Otwarte Mistrzostwa Mazowsza
Samorządów w Piłce Nożnej

Piłkarska Liga
Powiatu
Legionowskiego

 

Oficjalny portal turystyczny regionu
Jeziora Zegrzyńskiego

   
Turystyczny Szlak Patriotyczny
Polski Walczącej

 
 

Informator
Powiatu Legionowskiego