Пятница, 25 Апрель
  A A A
WERSJA STANDARDOWA  PL  MAPA  PL EN DE RU

WYDARZENIA

April
M T W T F S S
31 1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 1 2 3 4

Najbliższe zaproszenia:

Zgłoś imprezę
Pytanie: (kategoria: (kategoria))
Szanowny Panie Starosto,


Piszę do pana w sprawie wspólnego biletu, ponieważ powiat pomaga gminą w jego finansowaniu. „Pytanie” napisałem również do pani wójt Gminy Jabłonna. ZTM ogłosił, że Gmina Jabłonna zrezygnowała ze wspólnego biletu. Na forum gminnym w poście http://forum.chotomow.pl/viewtopic.php?f=30&t=3724&p=33461#p33461 jeden z użytkowników napisał, że żadnych rozmów nie było, ponieważ ZTM odwołuje spotkania. Jeśli to prawda, to pan mógłby wewnątrzpartyjnie donieść na zachowanie pracowników zatrudnionych przez Hannę Gronkiewicz-Waltz.


Uważam, że Legionowo nie powinno otrzymać dotacji z powiatu, jeśli nie zamierza finansować wspólnego biletu na odcinku Legionowo Przystanek – Legionowo i blokuje wspólny bilet na odcinku Chotomów – Legionowo Przystanek. Jeśli Legionowo zdecydowałoby się na niefinansowanie wspólnego biletu na odcinku  Legionowo Przystanek – Legionowo, powiat powinien pokryć koszty wspólnego biletu na tym odcinku przez Gminę Jabłonna w 36 % (31% + 5%).


Na wspólnym bilecie można oszczędzić poprzez:
- bezpłatne przejazdy na tylko zasadach Kolei Mazowieckich, a nie ZTM;
- zlikwidowanie wspólnego biletu na bilet dobowy ZTM;
- oddzielną strefę biletową dla Chotomowa dla pociągów i fragmentu linii 741;
- ewentualne ograniczenie oferty ZTM do Jabłonny, rozpisanie przetargu przez Gminę Jabłonna na linie do Chotomowa zamiast 741 i zastosowanie biletów okresowych wybranego przewoźnika w pociągach (ewentualnie jakiś wspólny bilet dla Gminy Jabłonna lub powiatu).


Z bezpłatnych przejazdów na zasadach ZTM korzystają mieszkańcy innych gmin i turyści. Kupują bilety do Chotomowa za psa lub rower, a dla siebie do Warszawy. Zlikwidowanie wspólnego biletu na bilet dobowy próbował przeprowadzić ZTM. Według mnie jest to słuszny pomysł, ponieważ można przewidzieć łatwo ile razy i czym się jedzie w czasie doby. Pan Igor Krajnow, rzecznik ZTM, prywatnie napisał do mnie, że KM się na to nie zgodziły, ponieważ dostałyby mniej pieniędzy. Myślę, że pracownicy ZTM kierują się niechęcią do pracowników KM i przez to nic nie mogę wywalczyć. Warto by było jeszcze powalczyć zmniejszenie kosztów wspólnego biletu specjalnie dla Chotomowa jako jednostkowy przypadek. W końcu lepiej dla Kolei Mazowieckich jakby Chotomów pozostał w ograniczonej strefie niż w żadnej. A jakby przystanek Legionowo Przystanek został usunięty ze strefy ZTM, to Koleje Mazowieckie straciłyby dużo pasażerów.


Można by Chotomów umieścić w osobnej „trzeciej” strefie. Pomysł umieszczenia Chotomowa w trzeciej strefie padł na jednym zebrań wiejskich, a pani wójt go wtedy poparła. Podwyższenie biletów w stosunku do biletów kolejowych obniżyłyby opłaty za wspólny bilet. Z biletów takiej strefy mieszkańcy innych gmin nie skorzystaliby, ponieważ nie byłaby dla nich opłacalna.


Do powyższych zmian można by poprosić władze Legionowa. Gdyby przyniosły duże oszczędności, a władze Legionowa nie chciały finansować wspólnego biletu na odcinku Legionowo Przystanek - Legionowo, to gmina Jabłonna mogłaby finansować odcinek Chotomów - Legionowo przy większym wsparciu powiatu.


Przy okazji proszę pana, aby o uwzględnienie pomysłu połączenia ulicy Parkowej w Legionowie z ulicą Chotomowską w Jabłonnej przy rozważaniach przebudowy skrzyżowania Kisielewskiego*Chotomowska*Konwaliowa*Partyzantów ma pograniczu Jabłonny i Chotomowa. Chodzi mi o to, żeby nie powstało w przyszłości niebezpieczne korkujące się skrzyżowanie przedłużenia ulicy Parkowej z ulicą Chotomowską obok ronda.


Z poważaniem,
Kamil Szmit
(Kamil Szmit, 03.03.2013 r.)
Odpowiedź:
Szanowny Panie Kamilu, zgodnie z zadaniami, które ustawodawca zapisał dla poszczególnych szczebli samorządu, komunikacja publiczna jest zadaniem własnym gminy. Ponieważ władzom powiatu zależy na tym, by transport publiczny na naszym terenie był zorganizowany w sposób jak najbardziej przyjazny mieszkańcom, Powiat Legionowski w ramach możliwości prawnych i budżetowych dotuje komunikację publiczną.
Dotacje dla poszczególnych gmin powiatu legionowskiego są jednakowe, jeśli chodzi o udział procentowy w kosztach ponoszonych przez gminę i są naliczane proporcjonalnie do wysokości nakładów na komunikację publiczną, ponoszonych przez daną gminę. Na sesji Rady Powiatu w Legionowie podjęta została uchwała, ustalająca procentową wysokość dopłat dla samorządów gminnych do poszczególnych rodzajów transportu publicznego w I kwartale 2013 roku:
- dopłata do linii Szybkiej Kolei Miejskiej wynosi 3% kosztów ponoszonych przez gminę,
- dopłata do linii Kolei Mazowieckich wynosi 3% kosztów ponoszonych przez gminę,
- dopłata do linii autobusowych "L" poza terenem danej gminy wynosi 20% kosztów ponoszonych przez gminę.
Powiat Legionowski był pierwszym powiatem w Polsce, który zastosował system dopłat do komunikacji publicznej, a obecnie jesteśmy jednym z dwóch powiatów w Polsce, stosujących taki system.

Jeśli chodzi o kwestię połączenia ul. Parkowej w Legionowie z ul. Chotomowską w Jabłonnie, 16 kwietnia 2013 podczas spotkania w sprawie rozwiązań w organizacji ruchu na drodze powiatowej, które mają zapewnić bezpieczeństwo ruchu, a w szczególności pieszych, w sąsiedztwie powstającej tam szkoły, zaproponowaliśmy przygotowanie całościowej koncepcji rozwiązań dla układu komunikacyjnego obejmującego nie tylko okolice szkoły i skrzyżowanie ulic Partyzantów i Kisielewskiego, lecz także planowaną w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego (mpzp) drogę łączącą Parkową z Chotomowską i dalej, skrzyżowanie ul. Chotomowskiej z drogą wojewódzką nr 630 (ul. Modlińska w Jabłonnie). Naszym zdaniem warto rozważyć budowę ronda na skrzyżowaniu wspomnianej drogi, która jest ujęta w mpzp, który niebawem wejdzie w życie. Kategoria planowanej drogi, która ma być drogą zbiorczą, pozwala przewidywać, że jej powstanie odciąży ulicę Kisielewskiego i ruch między Legionowem a ul. Chotomowską w Jabłonnie przeniesie się na tę właśnie drogę. Wówczas na tym właśnie skrzyżowaniu budowa ronda może być dobrym rozwiązaniem, które z jednej strony uspokoi nieco ruch (spowolni go) w okolicy, w której powstawać będą osiedla mieszkaniowe, a jednocześnie pozwoli na zachowanie jego płynności, znosząc uprzywilejowanie wjazdu na skrzyżowanie z drogi powiatowej.

 


POLECAMY
         Dwumiesięcznik Informator Powiatu Legionowskiego

Otwarte Mistrzostwa Mazowsza
Samorządów w Piłce Nożnej

Piłkarska Liga
Powiatu
Legionowskiego

 

Oficjalny portal turystyczny regionu
Jeziora Zegrzyńskiego

   
Turystyczny Szlak Patriotyczny
Polski Walczącej

 
 

Informator
Powiatu Legionowskiego