niedziela  27 lipca
  A A A
WERSJA STANDARDOWA  PL  MAPA  PL EN DE RU

TELEADRESY


WYDARZENIA

Lipiec
PN WT ŚR CZ PT SO ND
30 1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31 1 2 3

Najbliższe zaproszenia:

Zgłoś imprezę
Pytanie: (kategoria: Samorząd)
Szanowna Pani,
profesjonalnie zajmuję się bezpieczeństwem w sytuacjach nadzwyczajnych. W Pani gminie znajduje się zapora Dębe, której pojemność jest większa niż 200 tys. m3 (90.000m3). Czy mógłbym otrzymać informację, w jakim stopniu zrealizowany jest wymóg ustawowy dotyczący planów awaryjnych na wypadek awarii zapory?Wg polskiego prawa powinno się:
§ 16. .....
4. Dla budowli klasy I i II należy opracować plan ewakuacji ludzi i mienia na wypadek wystąpienia katastrofy.

§ 18. 1. Budowle hydrotechniczne i wchodzące w ich skład inne budowle powinny być usytuowane w oparciu o studium lokalizacyjne i projektowane tak, aby:
.........................................................................
3) ograniczały skutki ewentualnej awarii lub katastrofy,
§ 26. Przepływ większy od nieszkodliwego dla dolnego stanowiska i odcinka rzeki poniżej nie powinien przekraczać aktualnego dopływu do zbiornika; w dokumentacji budowy należy przewidzieć sposoby ostrzegania mieszkańców doliny poniżej zbiornika przed przewidywanym przekroczeniem wartości nieszkodliwego przepływu.
§ 27. .......................................
2. Dla budowli hydrotechnicznej o wysokości piętrzenia przekraczającej 2,0 m lub gromadzącej więcej niż 200 000 m3 wody powinno się określić przebieg i zasięg fali wezbraniowej, wywołanej zniszczeniem lub uszkodzeniem tej budowli.
3. Dla dolin i obszarów, na których fala wezbraniowa, wywołana zniszczeniem lub uszkodzeniem budowli hydrotechnicznej, może spowodować zagrożenie życia lub straty w środowisku naturalnym, kulturze oraz infrastrukturze technicznej, należy:
1) zainstalować systemy ostrzegawcze, sygnalizujące niebezpieczeństwo wtargnięcia fali wezbraniowej,
2) wykonać zabezpieczenia w postaci obwałowań, nasypów-schronisk chroniących ludność, przemysł i dobra kultury albo dokonać przemieszczeń zakładów, dróg, linii energetycznych,
3) wskazać istniejące lub wybudować nowe drogi ewakuacyjne oraz opracować plany działań w razie katastrofy, w tym ewakuacji, akcji ratowniczych.

Czy jest Pani w stanie udzielić mi informacj w jakim stopniu zrealizowane są poszczególne punkty ustawy, plan awaryjny ( procedury, drogi ewakuacyjne, kalkulacje czasowe, itp...)
Byłbym wdzięczny za przesłanie informacji na jeden z e-maili podanych poniżej.

Z wyrazami szacunku
dr Romuald Grocki
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie obsługi JavaScript.
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie obsługi JavaScript.
(Romuald Grocki, 30.08.2005 r.)
-
Odpowiedź:
Szanowny Panie!

W odpowiedzi na pytania zawarte w e-mailu z dnia 30.08. br. informuję, iż:

1. Zgodnie z ustawą o samorządzie powiatowym Starosta wykonuje określone zadania publiczne o charakterze ponadgminnym w zakresie zapobiegania nadzwyczajnym zagrożeniom życia i zdrowia ludzi oraz środowiska.
2. W celu zapewnienia społeczeństwu powiatu legionowskiego podstawowych warunków ochrony przed niebezpieczeństwami związanymi z występowaniem klęsk żywiołowych oraz innych podobnych zagrożeń powodowanych siłami natury lub działalnością człowieka opracowany jest „Powiatowy Plan Reagowania Kryzysowego”. Plan ten podaje podstawy prawne, procedury, ustala obowiązki, zadania i cele, przyjęte dla organizacji oraz osób fizycznych wykonujących zadania związane z sytuacjami kryzysowymi, w określonym czasie i miejscu. Dokument ustala zależności kierowania i współdziałania, według tzw. siatki bezpieczeństwa pomiędzy określonymi instytucjami, służbami i strażami i pokazuje, jak działania reagowania będą koordynowane, a także opisuje, jak ludzie i ich mienie będą chronieni w czasie sytuacji kryzysowej.
3. Organem wykonawczym Starosty w zakresie realizacji ustawowych zadań 
w zakresie ochrony przeciwpożarowej, przeciwpowodziowej i zapobiegania innym nadzwyczajnym zdarzeniom zagrażającym życiu i zdrowiu ludzi i środowiska jest Referat Zarządzania Kryzysowego. Informacje w zakresie ogólnodostępnym dotyczące przewidywanych zagrożeń oraz procedur postępowania wymieniona powyżej komórka organizacyjna może udzielić poprzez kontakt osobisty.
4. Jednym z obiektów stanowiących realne zagrożenie dla powiatu jest zapora wodna w m. Dębe. Obiekt zaliczany jest do zakładów III klasy ryzyka. Za właściwe funkcjonowanie i zabezpieczenie obiektu, w tym opracowanie szczegółowych planów awaryjnych odpowiedzialny jest Zarząd Gospodarki Wodnej w Warszawie. On też podejmuje decyzje o udzielaniu informacji na temat Zakładu. Dlatego też 
w przedmiotowej sprawie należy zwrócić się pod adres podany poniżej:

REGIONALNY ZARZĄD
GOSPODARKI WODNEJ W WARSZAWIE
ul. Mokotowska 63
00-533 Warszawa
/tel. kont. (0-22) 583 00 30/

POLECAMY
         Dwumiesięcznik Informator Powiatu Legionowskiego

Otwarte Mistrzostwa Mazowsza
Samorządów w Piłce Nożnej

Piłkarska Liga
Powiatu
Legionowskiego

 

Oficjalny portal turystyczny regionu
Jeziora Zegrzyńskiego

   
Turystyczny Szlak Patriotyczny
Polski Walczącej

 
 

Informator
Powiatu Legionowskiego